Effective Classroom Environment / Bilik darjah yang berkesan

ANTARA FAKTOR-FAKTOR  YANG MEMPENGARUHI IKLIM BILIK DARJAH YANG BERKESAN
Bagi merangsang iklim bilik darjah yang berkesan dan memberi impak positif kepada para pelajar terdapat beberapa hal yang boleh menjadi faktor pendorong antaranya:

A)KELENGKAPAN PERSEKITARAN FIZIKAL DAN PERALATAN

Kanak-kanak belajar dengan melibatkan diri dalam sesuatu aktiviti.Mereka hendaklah dibenarkan meneroka persekitaran mereka dalam keadaan selamat dan merangsang proses pembelajaran melalui peluang membuat pilihan.,pemerhatian,melibatkan diri secara terus dan mencuba-cuba sesuatu.Persekitaran fizikal yang lengkap dengan peralatan yang pelbagai sebagai bahan pembelajaran dapat memberi pengalaman menyentuh,merasa,mencium bau,mendengar,melihat dan memerhati sesuatu dalam persekitaran tersebut.Pengalaman sebegini dapat menyumbang kepada proses pembelajaran yang mantap di peringkat awal kanak-kanak.Selain membantu perkembangan intelek dan sosioemosi,persekitaran tersebut hendaklah memenuhi keperluan pergerakkan seperti peluang merangkak,melompat,berlari dan sebagainya.Melalui aktiviti bergerak dan meneroka,kanak-kanak berpeluang mengenal ciri-ciri objek seperti warna,bentuk,tekstur dan berat di persekitaran mereka.

B)PERSEKITARAN YANG TERSEDIA
                                    
Persekitaran yang menggalakan perkembangan kanak-kanak adalah persekitaran yang lengkap dengan pelbagai bahan yang akan menyokong pembentukkan konsep dan pengetahuan kanak-kanak apabila kanak-kanak memerlukanya.Bagi tujuan ini,bahan pembelajaran perlu dipilih disusun dengan teliti supaya kanak-kanak tertarik menerokai dan menggunakanya mengikut minat dan keperluan perkembangan mereka.Meja dan kerusi perlu bersaiz kank-kanak dan selesa untuk digunakan oleh mereka.Peranan guru adalah menunjuk ajar cara menggunakan bahan pembelajaran tersebut pada masa yang sesuai,iaitu apabila seseorang kanak-kanak menunjukkan kesedianya dengan menanya soalan ataupun memerhati.

C)PENYUSUNAN RUANG DAN ALATAN

a) Mudah alih

Peralatan yang disusun mudah alih bagi kegiatan atau aktiviti  tertentu di ruang tersebut.

b) Jauhkan pusat yang bising daripada pusat yang senyap

Pusat blok dan pusat drama merupakan pusat yang menghasilkan bunyi bising apabila kanak-kanak berinteraksi semasa berada di pusat ini.Aktiviti seperti membaca memerlukan keadaan senyap supaya kanak-kanak dapat menumpukan perhatian tanpa gangguan.Pusat blok dan drama boleh disusun berdekatan,manakala pusat bahasa bacaan ataupun pusat teknologi(komputer) perlu disusun jauh daripada pusat tersebut.

c) Pelbagai guna

Ruang tersebut boleh digunakan bagi menjalankan pelbagai aktiviti.Begitu juga dengan alatan yang baik adalah pelbagai guna.Misalnya rak mainan ia bukan sekadar menyimpan mainan tetapi ruang belakangnya boleh dijadikan papan buletin bagi menampal hasil kerja kanak-kanak.

d)Peralatan,rak dan perabot mempunyai saiz dan ketinggian yang sesuai dengan kanak-kanak

Pamer dan susun alatan pada ketinggian yang dapat dicapai,supaya mereka tahu dan dapat lihat apa pilihan yang sesuai.Ini termasuklah ketinggian papan buletin dan juga poster yang ditampal perlu pada paras penglihatan kanak-kanak.

e)Pusat berdekatan dengan sumber tertentu

Pusat yang ditentukan perlu berdekatan dengan sumber yang berkaitan dengannya.Contohnya,pusat lukisan memerlukan keperluan air.Letakkanya berdekatan dengan paip.

f)Asingkan bahan guru daripada bahan kanak-kanak

Asingkan bahan permainan ataupun rangsangan yang boleh digunakan oleh kanak-kanak tanpa penyeliaan daripada bahan yang akan digunakan bagi aktiviti pengajaran tertentu,yang memerlukan penyeliaan tenaga pengajar.

g)Mudah selia

Pastikan guru dapat melihat semua pusat di dalam kelas supaya aktiviti dan keselamatan kanak-kanak dapat diawasi.Sekiranya terdapat perabot dan alat pengasingan antara pusat,pastikan ketinggian alat tersebut tidak terlalu tinggi sehingga menjejaskan penglihatan guru.

h)Bersih dan penggudaraan yang baik

Ruang tersebut mesti bersih,tidak terlalu sempit oleh pelbagai perabot,pencahayaan yang cukup dan penggudaraan yang baik.

i)Pola trafik yang memudahkan pergerakkan kanak-kanak

Susunan perbot dan alatan hendaklah memudahkan pergerakkan guru dan kanak-kanak daripada satu kawasan ke kawasan yang lain.Elakkan ruang yang terlalu luas atau terbuka sehingga menyebabkan kanak-kanak berlari di ruang tersebut.Elakkan ruang yang terlalu sempit dan sesak sehingga menyebabkan kanak-kanak terlanggar.Bagi menggelakkan kesesakkan,keluarkan perabot yang tidak penting dan jarang digunakan.Pastikan bahan yang mudah pecah tidak disusun di tengah laluan kanak-kanak.Contohnya akuarium sebaiknya disusun di tepi dinding.

D)MASA MELAKUKAN AKTIVITI

Kanak-kanak memerlukan masa untuk meneroka bahan pembelajaran melakukan aktiviti dan menghasilkan sesuatu.Benarkan cukup masa untuk mereka meneroka,mencuba-cuba,menyoal,mencari jawapan dan berbincang dengan orang deasa ataupun rakan sebaya ketika menjalankan aktiviti.

E)KURIKULUM YANG PELBAGAI DAN SEIMBANG

Pengalaman yang pelbagai daripada segi bahan pembelajaran,jantina,budaya dan bangsa melatih kanak-kanak berfikir secara terbuka dan mudah suai.Kanak-kanak perlu suasana terbuka dan pelbagai bagi membentukkan kemahiran berfikir secara kritis dan mencipta sesuatu hasil yang kreatif dan istimewa.

Kurikulum yang membenarkan kanak-kanak mendalami pengalaman mereka dan menjadi matang dalam perkembangan mereka adalah kurikulum yang seimbang,iaitu merangkumi pelbagai aktiviti yang sibuk seperti menyanyi ataupun menari dan tenang seperti mendengar puisi ataupun muzik berbentuk klasik sambil berehat.

Popular posts from this blog

Storytelling with your kids / Bercerita dengan kanak-kanak

Basic concepts of visual art / Pendidikan seni visual

Happy fathers day / selamat hari bapa