Storytelling with your kids / Bercerita dengan kanak-kanak
BERCERITA
Telah lama disedari bahawa cerita dapat
memberi sumbangan ke arah kejayaan akademik dan kesejahteraan emosi
kanak-kanak.Cerita-cerita rakyat misalnya, sesuai dijadikan bahan bercerita.Sebagai
alat untuk pembelajaran, kaedah bercerita dapat dijadikan alat untuk
menggalakkan pelajar meneroka keunikan diri mereka. Selain itu ia juga dapat meningkatkan
tahap kebolehan mereka berkomunikasi melalui pemikiran dan perasaan serta meluahkannya
dalam bentuk oral yang teratur. Dalam dunia sekarang yang serba maju dan
canggih, aktiviti bercerita dapat dijadikan alat untuk memupuk dan menyuburkan
sifat-sifat peka pelajar terhadap kelebihan menguasai bahasa dengan baik.Selain
itu, ia juga menyedarkan mereka bahawa adalah penting kita mempunyai kemahiran
mendengar yang baik bagi mewujudkan komunikasi yang berkesan antara individu.
Bercerita juga membolehkan kanak-kanak
menyuarakan pendapat dan perasaan secara lisan.Perkara ini berlaku apabila
kanak-kanak diberi peluang untuk bercerita semula setelah guru berbuat
demikian. Guru boleh bertanya kepada kanak-kanak apakah yang mereka fikir akan
berlaku selepas sesuatu kejadian dalam cerita. Dengan cara ini, kanak-kanak dengan
daya imaginasi mereka akan dilatih memberikan pendapat dan pandangan. Guru pula
perlu menerima cadangan kanak-kanak tersebut tanpa prejudis. Dari situ guru boleh
membantu kanak-kanak ‘mengembara’ ke dalam dunia imaginasi dengan mendengar dan
berkongsi cerita tersebut dengan rakan-rakan sekelas yang lain.
Bercerita boleh dijadikan alat untuk
melatih kemahiran mendengar dan bertutur secara yang menyeronokkan.Hal ini
demikian kerana sewaktu bercerita, kanak-kanak atau guru juga tidak terikat
dengan nada dan intonasi perbualan yang biasa.Setiap patah perkataan perlu
diucapkan bersesuaian dengan cerita. Contohnya, sekiranya terdapat kisah
harimau dalam cerita itu, guru boleh memberi perhatian yang lebih sewaktu
menyebut ‘harimau meNGAUM’ bagi memberi kesungguhan bahawa harimau mengaum itu
suatu perbuatan yang dapat menunjukkan kegagahan. Guru tidak perlu untuk
membunyikan ‘ngauman’ itu, cukup kalau memberi penekanan dalam sebutannya. Hal
ini dapat mengelakkan jika guru tidak dapat mengaum dengan suara yang kuat dan
dalam.Suasana bercerita dan mendengar cerita ini dapat mewujudkan keseronokan
kepada kanak-kanak di samping mereka dapat melatih kemahiran mendengar yang baik.
Guru mungkin boleh memberi arahan awal supaya kanak-kanak mendengar dengan
baik, barulah guru akan mula bercerita. Jika pelajar pula diberi peluang
bercerita, sesi tersebut dapat menjadi sesi melatih mereka bertutur dan
menyebut perkataan dengan betul.
PERKEMBANGAN PERTUTURAN.
Empat komponen dalam perkembangan
bahasa kanak-kanak yang melibatkan pertuturan:
A)Perkembangan fonologi iaitu pemahaman
dan pengeluaran bunyi bahasa pertuturan.
B)Perkembangan semantik iaitu pemahaman
makna perkataan dan kombinasi perkataan.
C)Perkembangan tatabahasa iaitu bentuk
atau struktur bahasa.
D)Perkembangan pragmatik iaitu gaya
sesuatu perkataan digunakan dalam sesuatu perbualan,mengikut konteks dan budaya
BAHASA DALAM KURIKULUM PRASEKOLAH
Bahasa amat penting dan digunakan dalam
semua bidang.Kemahiran bahasa dan komunikasi memberi tumpuan kepada empat aspek
iaitu mendengar,bertutur,membacadan menulis.Walau bagaimanpun,kemahiran
mendiskriminasi dan mengingat adalah penting bagi membantu kanak-kanak
menguasai kemahiran membaca dan menulis.Kejayaan aktiviti berbahasa adalah
bergantung kepada kefahaman bahasanya kerana kanak-kanak belajar mengingat,menyimpan
dan memindahkan maklumat melalui bahasa.